SLAAPADVIES

Hoe kiest u de perfecte matras?
Hoe zorgt u voor een goede nachtrust?
U leest het hier , bij slaapspecialist De Graeve.

Een matras kiezen is moeilijk en je moet daar in raad en daad (wetenschappelijk onderbouwd) worden bijgestaan.

Liggen is een goede ergonomsiche houding aannemen om je rug te ontlasten.Want het is dan en dan alleen dat je wervelkolom kan ontspannen zoals het moet. Een degelijke matras en bedbodem zorgen ervoor dat de wervelkolom z’n natuurlijke kromming behoudt als je op je rug ligt en op een rechte lijn blijft als je op je zij ligt. Het hoofdkussen moet in het eerste geval de nekholte voldoende vullen en in het tweede geval de ruimte tussen hoofd en schouders.

Slaap je op je rug?

Rugslapers kiezen best voor een matras die genoeg inzakt ter hoogte van het bekken om de natuurlijke kromming van de wervelkolom te behouden en de onderrug genoeg steun te bieden. Een stevig kussen is nodig om de nekholte te vullen. Op je rug slapen is niet de meest ideale houding voor mensen die snurken en moeilijk ademhalen.

Slaap je op je zij?

De meeste mensen slapen op hun zij. Mits een goede matras die je genoeg opvangt ter hoogte van de schouders en het bekken is op je zij slapen de meest comfortabele houding voor de rug. In die positie ligt de wervelkolom op een rechte lijn. Een ruggen­graat die hangt veroorzaakt pijn. Op lange termijn kan dit zelfs tot zware rugproblemen leiden. Kies ook voor een stevig kussen om je nek en hoofd te ondersteunen.

Slaap je op je buik?

Op je buik slapen belast de nekwervels omdat het hoofd gedraaid is (om vrij te kunnen ademen). Het is de minst goede slaaphouding. En niet alleen dat maar je zorgt bij het buikslapen ook voor een onnatuurlijke uitholling van je rug, maar je slaapt ook met getorste nekwervels. Er bestaat een manier om buikslapen af te leren (tenslotte een hoogzwangere vrouw slaapt ook niet op haar buik). Indien je niet het kan afleren gaan buikslapers kiezen voor een harde matras en een dun hoofdkussen.