SLAAPADVIES

Hoe kiest u de perfecte matras?
Hoe zorgt u voor een goede nachtrust?
U leest het hier , bij slaapspecialist De Graeve.

De cyclus van onze slaap

Slaap is een complex gegeven, maar kan eenvoudigweg worden onderverdeeld in een viertal slaap­periodes van 90 tot 120 minuten die elkaar opvolgen. Elke cyclus bestaat uit 4 fasen die zich onderscheiden door de hersenactiviteit en de beweging van de ogen. 

Tijdens de eerste 3 fasen bewegen de ogen langzaam. Alleen in de vierde fase is er ‘rapid eye movement’, vandaar remslaap.

Voorslaap

  • Fase 1(1 tot 3 min.): Tussen waken en slapen. Je kunt je ogen niet langer openhouden en valt in slaap. Ze noemen dit ook wel de doezelslaap (ook de slaap waarin je soms een schok voelt)
  • Fase 2 (circa 10 minuten): Je slaapt. En krijgt al een lichte spierverslapping, je bent al moeilijker wakker te krijgen. Als je nu gewekt wordt, heb je niet het gevoel diep geslapen te hebben.

 

Deze twee fases herhalen zich niet meer tijdens de nacht.

Diepslaap

  • Wat gebeurt er in de derde fase van de slaap (duurtijd circa 70-80 minuten)
  • 1. Je hartritme daalt
  • 2. Je krijgt een totale spierverslapping de spierbeweging geblokkeerd wordt in de hersenen
  • 3. Je bloeddruk daalt
  • 4. Je temperatuur daalt

 

Droomslaap

  • Fase 4 (18 tot 24 min.): De remslaap. Dromen doen zich vooral in deze fase voor. Lichaam en geest zijn nu heel actief. De spieren zijn nagenoeg verlamd maar de ademhaling en hartslag zijn heel onregelmatig en de hersenactiviteit is het grootst. Je verwerkt ervaringen. De geest wordt verfrist.

 

Deze cycli worden tot 5 maal herhaald per nacht en volgen mekaar op.